tisdag 22 juli 2014

Fågelskrämma

En tagetesplanta nöjde sig inte med att bara vara en vanlig liten en. Den blev som en buske med massor av kvistar och blommor. Men, men... varje morgon är några nya blommor avbrutna och hänger och dinglar.
I dag plockade jag bort minst 20 avbrutna blommor och knoppar på denna planta, som nu ser mer och mer "tom" och tråkig ut.

Jag tror att det är fåglar, som kommer dit tidigt på morgonen och anser att blommorna tillhör Guds fria natur så de sätter sig på kvistarna, dvs på blommornas stjälkar.
Ja, vad skulle det annars vara som bryter av blommorna? 

Så jag tänkte att fåglar kanske kan hejdas av att se två stora ögon som stirrar. Tja, varför inte? Så jag ritade en uggleliknande bild med ögon, tejpade fast den på en liten linjal och satte dit den (det är ju möjligt att jag skar av några rötter med linjalen, men jag har ingen blompinne).

Så satte jag upp några sittpinnar också så att fåglarna har något bättre att sitta på, om de nu vågar.



Ja, det där var ju kul, så nästa dag gjorde jag några fler.
Man kan sätta dem på blompinnar
eller hänga dem i något.

En katt och två ugglor!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar